201707.28

Czym jest klauzula wykonalności?

Wśród sądowych akt urzędowych jest także dokument zwany klauzulą wykonalności. Jest to dokument, który sąd może wystawić z urzędu lub na wniosek wierzyciela. Klauzula wykonalności może zostać wydana przez:

• Sąd I instancji;
  • Sąd II instancji;
  • Sąd administracyjny;
  • Sąd zagraniczny.

Klauzula wykonalności z urzędu nadawana jest w sytuacji zasądzenia świadczeń dla pracownika oraz w przypadku zasądzenia alimentów. Klauzula wykonalności składana przez wierzyciela zawsze ma formę pisemnego wniosku, do którego wierzyciel zobowiązany jest dołączyć pewne dokumenty. Może to być na przykład dokument, wydany przez organa administracji publicznej, w którym zostanie stwierdzone, że wykonaniu podlega tytuł egzekucyjny. Co więcej, klauzula wykonalności może zostać wydana przeciwko małżonkowi dłużnika. W takiej sytuacji dokumentem, który trzeba dołączyć do wniosku, jest akt małżeństwa.

Postanowienia sądu o nadaniu klauzuli wykonalności wydawane są zawsze na posiedzeniach niejawnych. Oznacza to, że strony nie biorą udziału w posiedzeniu sądu. Wydane przez sąd postanowienie jest wręczane wierzycielowi. Sposób, w jaki dłużnik otrzyma postanowienie, jest odmienny w różnych sądach. Czasem dłużnik dowiaduje się, że takie postanowienie zostało wydane dopiero wtedy, kiedy do jego drzwi puka komornik. Nie jest to jednak stałą praktyką.

Nawet wydanie postanowienia o nadaniu klauzuli wykonalności nie oznacza, że jest to decyzja ostateczna. Istnieje możliwość jej zaskarżenia na drodze zażalenia. Wierzyciel ma na to siedem dni od dnia, w którym postanowienie otrzymał. Postanowienie może zostać zaskarżone także przez dłużnika w terminie siedmiu dni, ale w tym przypadku czas liczy się od dnia, w którym został on powiadomiony o tym, że egzekucja została wszczęta. Postępowanie egzekucyjne po złożeniu zażalenia nie zostanie jednak wstrzymane.

Klauzula wykonalności może zostać umieszczona na orzeczeniu lub na wyroku sądu. Jej brzmienie zostało określone w roku 2014 w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Sprawiedliwości.