Prawo a sztuczna inteligencja: wyzwania i możliwości
Dyskurs społeczny (i nie tylko) opanowuje wątek sztucznej inteligencji. Przedstawiciele różnych fachów zastanawiają się, w jaki sposób AI może wpłynąć na ich branże i już teraz szukają sposobów, jak wykorzystywać nowe technologie z korzyścią dla swoich działalności. Jak to wygląda w branży usług prawnych? Jakie wyzwania stawia przed nami sztuczna inteligencja, a jakie możliwości niesie?
Sztuczna inteligencja z punktu widzenia prawa
AI jest stosunkowo nowym tworem, przez co brakuje jeszcze dokładnych regulacji prawnych na jej temat. Polska przygotowuje się do wdrożenia przepisów unijnych, w szczególności AI Act, czyli Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie sztucznej inteligencji, które zostało przyjęte w 2024 r.
Według tego dokumentu sztuczna inteligencja jest oprogramowaniem, działającym w oparciu o różne techniki (np. uczenie maszynowe, logikę, statystykę), które może generować treści, prognozy, zalecenia, zgodnie z celami zdefiniowanymi przez użytkownika.
Jednymi z kluczowych wątków prawnych, związanych ze sztuczną inteligencją, są prywatność i ochrona danych osobowych. Ogrom danych, które przetwarza system, to wyzwanie dla zapewnienia zgodności chociażby z RODO. W kontekście AI problematyczna może być również kwestia własności intelektualnej (czy sztuczna inteligencja może być autorem dzieła?). Specjaliści podnoszą też kwestię stronniczości systemu, która prowadzić może na przykład do dyskryminacji.
AI: szanse dla branży prawniczej
Wyzwań związanych z regulacjami prawnymi sztucznej inteligencji jest całe mnóstwo, niemniej warto pamiętać o możliwościach, jakie daje AI także na gruncie prawa. Wśród nich:
- usprawnienie pracy kancelarii prawniczych: wsparcie w zakresie analizy dokumentów, przeszukiwania umów itd.;
- upowszechnienie porad prawnych online;
- nowe obszary specjalizacji, związane właśnie z regulacjami dotyczącymi sztucznej inteligencji.
Co na ten temat mówi chat GPT?
Jeśli spytamy samą sztuczną inteligencję, jak widzi swoją przyszłość z perspektywy prawniczej, dowiemy się:
„Będę traktowana jak zaawansowane oprogramowanie, które podlega regulacjom dotyczącym bezpieczeństwa, odpowiedzialności i przejrzystości.
Przepisy takie jak europejski AI Act będą określały, kto odpowiada za moje działanie (np. twórca, dostawca, użytkownik).
Pojawią się wymogi audytów, dokumentacji, ocen ryzyka i oznaczania, że dana treść została wygenerowana przez AI.
Będę mogła wspierać ludzi, ale nie podejmować decyzji za nich w sprawach o dużym wpływie (np. sądy, medycyna, wojsko).”.
Czy zatem AI zabierze pracę prawnikom? Jasno wynika z tego, że nie!
Dlatego, jeśli tylko masz jakiś problem w zakresie prawa rodzinnego, prawa karnego, prawa cywilnego i innych obszarów naszej branży ‒ śmiało korzystaj z konsultacji z naszymi prawnikami. Jesteśmy tu dla Ciebie!