201708.23

Odstąpienie umowy zawartej na odległość – na czym polega?

Szczególnym rodzajem umów są te, które zawieramy na odległość. Zalicza się do nich umowy zawierane bez fizycznej obecności nas jako konsumentów i przedstawiciela firmy, z którą umowę zawieramy. Przykładem umów na odległość są umowy zawierane za pośrednictwem telefonu lub Internetu. Przyjęta przed trzema laty ustawa o prawach konsumenta omawia bardzo szczegółowo prawa przedsiębiorcy zawierającego umowę na odległość, ale daje także wiele praw konsumentom.

Jakie obowiązki ciążą na przedsiębiorcy zawierającym umowę na odległość?

Jednym z podstawowych obowiązków, które ciążą na przedsiębiorcy zawierającym umowę na odległość, jest udostępnienie konsumentowi adresu przedsiębiorstwa, danych, które pozwolą na identyfikację przedsiębiorstwa, a także ceny towaru. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest także poinformowanie konsumenta w jakim terminie i na jakich zasadach ma prawo odstąpić od zwartej umowy.

Czy od umowy na odległość mamy prawo odstąpić?

Przysługuje nam takie prawo. Jeśli zdecydujemy się odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od jej zawarcia, nie mamy obowiązku uzasadniać swojej decyzji. Robiąc zakupy w sklepie internetowym, termin na odstąpienie od umowy liczy się nie od dnia zakupu towaru, ale od dnia, w którym zamówiony towar otrzymamy. Jeżeli nie zostaniemy przez przedsiębiorcę poinformowani o tym, że mamy prawo od umowy na odległość odstąpić, to na wypowiedzenie umowy mamy więcej czasu – aż dwanaście miesięcy, licząc od dnia, w którym upływa czternastodniowy termin do odstąpienia od umowy.

Co zrobić, aby odstąpić od umowy na odległość?

Przede wszystkim musimy złożyć oświadczenie, że chcemy odstąpić od umowy. Oświadczenie składamy na piśmie. Mamy do wyboru kilka możliwości. Możemy je przesłać drogą elektroniczną – forma ta jest dostępna na stronach internetowych wielu e-sklepów. Właściciel sklepu powinien po otrzymaniu e-maila wypowiadającego umowę poinformować swojego klienta. Oświadczenie możemy przesłać także tradycyjnie pocztą. Decydując się na to drugie rozwiązanie, wybierzmy list polecony z opcją „za potwierdzeniem odbioru”. Wtedy będziemy mieli pewność, że nasze oświadczenie dotarło do adresata.

Jakie obowiązki ciążą na przedsiębiorcy?

Jeżeli odstąpimy od umowy zawartej na odległość, przedsiębiorca ma obowiązek w ciągu czternastu dni zwrócić nam poniesione przez nas koszty. Powinniśmy otrzymać nie tylko pieniądze, które wpłaciliśmy przy zakupach, ale także te, które wydaliśmy na koszty dostawy. Ale swoje pieniądze otrzymamy dopiero wtedy, kiedy zwrócimy zakupiony towar. Powinniśmy tego dokonać w ciągu 14 dni od dnia, w którym odstąpiliśmy od umowy.