201701.12

Czym jest przedawnienie roszczenia?

Przedawnienie roszczenia zgodnie z prawem cywilnym oznacza sytuację, w której po upływie wyznaczonego terminu, dłużnik zyskuje możliwość uchylenia się od spłaty dotychczasowego długu. Dochodzenie tego typu roszczenia przed sądem jest możliwe, a tylko w sytuacji gdy dłużnik podniesie zarzut przedawnienia roszczenia, sąd oddali powództwo wierzyciela.

Roszczenia, co do zasady, można podzielić ze względu na charakter obowiązku, charakter świadczenia, przedmiot świadczenia, możliwość natychmiastowego żądania spełnienia obowiązku, możliwość dochodzenia przed sądem oraz ze względu na zbywalność. Wbrew powszechnie panującej opinii nie wszystkie roszczenia mogą ulec przedawnieniu. Zgodnie z kodeksem cywilnym przedawniają się wyłącznie niektóre roszczenia majątkowe. Przedawnieniu nie ulegają natomiast takie roszczenia, jak roszczenia ze stosunków rodzinno-osobistych czy roszczenia o ochronę dóbr osobistych.

Niezwykle istotne jest również określenie terminu, po upływie którego dane roszczenie ulegnie przedawnieniu. Ogólnie przyjmuje się, że jeśli przepis szczególny nie stanowi inaczej, termin przedawnienia dla roszczeń majątkowych wynosi 10 lat, a termin dla roszczeń o świadczenia okresowe oraz roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej wynosi 3 lata. Wśród tego typu roszczeń zazwyczaj znajduje się zapłata renty, zapłata zaległego czynszu przy umowie najmu oraz zapłata raty wynagrodzenia w przypadku umowy leasingu. Z kolei roszczenia, które wynikają z umowy sprzedaży, zlecenia, rachunku bankowego i umowy o dzieło przedawniają się w ciągu 2 lat. Z upływem 1 roku przedawniają się natomiast umowy najmu i użyczenia.